Co widać na Rozliczeniu Indywidualnym Kosztów centralnego ogrzewania

Co widać na Rozliczeniu Indywidualnym Kosztów, które przygotowuje firma Techem?

 

Na rozliczeniu, poza danymi właściciela mieszkania i datami określającymi okres rozliczeniowy, znajdują się dane umożliwiające weryfikację prawidłowości rozliczenia.

W pierwszym okienku (szarym) pokazano ogólne koszty wyliczone dla danego lokalu, wniesione w ciągu roku przedpłaty oraz wynikające z nich saldo rozliczenia (nadpłatę lub niedopłatę).

W okienku poniżej, zatytułowanym „Podział kosztów całkowitych” widać wszystkie kwoty i jednostki użyte do rozliczenia. W pierwszej kolumnie pokazano całkowite „Koszty ogrzewania” (pogrubioną czcionką), jakie Spółdzielnia musiała zapłacić dostawcy w ciągu całego roku – składają się one z „Kosztów stałych” (ponosimy je nawet wtedy, gdy w ogóle nie ogrzewamy budynku – jest to tzw. moc zamówiona i inne opłaty abonamentowe) oraz „Kosztów zużycia”, które są opłatą za zużytą przez cały rok energię cieplną. „Koszty zużycia” są dzielone na „Koszty indywidualne” stanowiące 30-50% i „Koszty wspólne” stanowiące 70-50% (decyzję o proporcji podziału podejmuje Zarząd w porozumieniu z Radą Nadzorczą)

„Koszty indywidualne” są rozliczane w oparciu o wskazania podzielników (w kolumnie „Liczba jednostek” widać sumę wszystkich jednostek „jpko” zliczonych przez podzielniki zainstalowane w całym budynku)

„Koszty wspólne” podobnie, jak „Koszty stałe” są rozliczane w proporcji do powierzchni lokali (w kolumnie „Liczba jednostek” widać całą ogrzewaną powierzchnię mieszkań w budynku). Nawet jeśli nie używacie Państwo grzejników z podzielnikami (głowice są zakręcone przez cały rok) to i tak spółdzielnia ponosi koszty stałe, koszty ogrzania piwnic i klatek schodowych, a do Państwa mieszkań energia cieplna jest dostarczana poprzez wszystkie piony, grzejniki w kuchni i łazience… oraz przez ściany sąsiadujących lokali tak, że temperatura nie spada nigdy poniżej 17-19 st.C.

Powyższe dane pozwalają obliczyć „Cenę jednostkową” za „jpko” zliczone przez podzielniki i za ogrzanie 1 m.kw. powierzchni mieszkalnej, a to po przemnożeniu przez „Państwa jednostki” (tj. powierzchnię Państwa mieszkania i wskazania Państwa podzielników) pozwala obliczyć całkowite koszty ogrzania lokalu.

W okienku „Zużycie do rozliczenia” znajdą Państwo odczyty swoich podzielników, które można zweryfikować sprawdzając je na wyświetlaczu każdego z nich. Podzielnik ciepła pokazuje trzy liczby:

  1. Czterocyfrową końcówkę numeru podzielnika (poprzedzoną literką „n”)
  2. Aktualną liczbę jednostek „jpko”, liczoną od dnia wyzerowania licznika w dniu ostatniego odczytu rocznego.
  3. Zapisaną w dniu 31 grudnia ilość jednostek „jpko” za cały poprzedni rok (oznaczoną symbolem długopisu)

Zapisane w poz.3 roczne ilości jednostek „jpko” są mnożone przez „Współczynnik redukcyjny” (związany z położeniem lokalu w bryle budynku) dając „Sumę jednostek”, która jest widoczna w okienku „Podział kosztów całkowitych” w kolumnie „Państwa jednostki” i służy do obliczenia indywidualnych kosztów ogrzewania.

„Stan bieżący” określa zawsze ilość jednostek „jpko” zliczonych przez podzielnik w danym roku rozliczeniowym od zera. Zawsze 31 grudnia stan podzielnika jest zapisywany w pamięci i w systemie informatycznym, a licznik jest zerowany i liczy od początku (dlatego nie ma żadnych zapisów w kolumnie „Stan poprzedni”).

W przypadku lokali nieopomiarowanych jednostki „jpko” do rozliczenia są szacowane zgodnie z Regulaminem, co jest oznaczone literami „SM”.

Rozliczenie kosztów ogrzewania na podstawie odczytów z podzielników otrzymają Państwo pod koniec marca lub w kwietniu każdego roku, ponieważ faktury za grudzień, dostawca ciepła - firma VEOLIA, przysyła dopiero na początku lutego i dopiero wtedy możemy przygotować pełne dane do rozliczenia dla firmy TECHEM.

Ewentualne reklamacje dotyczące rozliczeń należy składać bezpośrednio w biurze Spółdzielni lub drogą elektroniczną na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

W sprawie instalacji podzielników w lokalach do tej pory nieopomiarowanych należy skontaktować się z biurem Spółdzielni i umożliwić montaż serwisowi firmy Techem.

 

 

 

Designed by SiteGround and Andrzej Czajkowski